torstai 24. huhtikuuta 2014

Henkeäsalpaava huivi

Lontoosta ostamani lanka on aivan henkeäsalpaavan ihanaa.
Onhan langan nimikin Breathless.
Ei kai merinon, kashmirin ja silkin sekoituksesta muuta kuin ihanaa voisi syntyäkään.
Nyt sain langasta valmiiksi ihanan pehmeän huivin.


Mallin nimi on Cameo.
Ohjeen ostin langan mukana Loopista, mutta sen voi ostaa myös Ravelrysta.
Käytin kolmosen puikkoja, lanka oli paksuudeltaan ns. Fingering.paksuista.
Eli siis melko ohutta, muttei liian ohutta.


Kuten kuvasta näkyy, huivi on  epäsymmetrinen kuvioinniltaan.
Aluksi tehtiin yksiväristä, sitten raitaa, ja lopuksi pitsineuletta. 
Kuviointi asettuu huiviin siten, että reunat ovat erilaiset.
Se tuo huiviin mukavasti eloisuutta.
Kuvassa näkyy myös hyvin käsinvärjätyn langan hienoiset sävyvaihtelut.


Ohje oli melko helppo, koska suurin osa on ainaoikeaa neulosta.
Reunan pitsineulekin on todella yksinkertaista, mutta kuitenkin kaunista.
Suurin ongelma taisi olla aloitus: luo yksi silmukka.
Minä kun aina aloitan silmukoiden ristikkäin luomisen kahdella silmukalla.



Huivin reunaan neulotaan nirkkoja. Reunoissa niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa.
Lopuksi silmukat piti kuitenkin päätellä samalla nirkkoja tetehden, joten sitä jouduin ensin vähän googlettamaan, koska en ollut vastaavaa päättelyä ennen tehnyt. Sekin sujui kuitenkin ihan mallikkaasti, eikä ollutkaan niin vaikeaa kuin miltä se ohjeeseen kirjoitettuna kuulosti.

Huivi käy hartiahuivina, mutta ei ole liian suuri kaulaan solmittavaksikaan.





Kaiken kaikkiaan kelpo huivi, ja olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.
Lankaa meni kokonainen 100 gramman vyyhti harmaata, jouduin neulomaan 20 silmukkaa toisella harmaalla langalla. Sinistä jäi vähäsen, mutta huivi painoi kuitenkin 230 grammaa. Taitaa olla vaaka hieman epätarkka, tai sitten lankaa oli vyyhdeissä reilusti. En punninnut niitä kokonaisina, useinhan lankaa on oikeasti enemmän. No päätetään, että 200 grammaa meni lankalaihis miinukselle.

Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla joskus joillakin muillakin väreillä, tai miksei yksivärisenäkin.